Kennis en Inspiratie - Scholen 12-10-2021 | Door Redactie

Zet uw NPO-budget in voor schrijversbezoeken in het basisonderwijs

Zet uw NPO-budget in voor schrijversbezoeken in het basisonderwijs

Een schrijver in de klas zorgt voor meer leesbegrip en een hogere leesmotivatie. Bovendien geeft het interactieve schrijversbezoek een boost aan de mondelinge taalvaardigheid. Dat wijst onderzoek uit. Daarmee valt het aanbod van de Schrijverscentrale binnen de Gesprokentaalinterventies van het Nationaal Programma Onderwijs. Goede redenen dus om het NPO-budget voor schrijversbezoeken in te zetten. 

Hoe ziet een schrijversbezoek op school eruit?
Een schrijversbezoek in de klas versterkt bij uitstek de mondelinge taalvaardigheid en het leesbegrip van de leerlingen. In een interactief en afwisselend lesuur leest de auteur voor, vertelt over de boeken, geeft een workshop en stimuleert de leerlingen om vragen te beantwoorden en zelf te stellen. Zo ontstaat een boeiend gesprek over lezen en verhalen. Er zijn dus verschillende soorten schrijversactiviteiten waar u uit kunt kiezen, passend bij uw leerdoelen. Onze Menukaart PO helpt u daarbij. 

Wilt u liever een langer programma? Een serie schrijversactiviteiten is ook mogelijk: bijvoorbeeld eerst een introductiefilmpje van een auteur ter voorbereiding op een live klassenbezoek een paar weken later. Of meerdere schrijvers, illustratoren of spoken word-artiesten verspreid over het schooljaar of tijdens een speciale schrijversdag.

Bewezen effectief
Het schrijversbezoek is een effectieve interventie. Dat bewijst het onderzoek Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen, over de opbrengsten van schrijversbezoeken in het primair en voortgezet onderwijs. Door met de auteur over het gelezen verhaal te praten neemt het leesbegrip toe: een derde van de leerlingen krijgt meer inzicht in het besproken boek. Ook de leesmotivatie neemt toe: ruim driekwart van de leerlingen vinden lezen leuker. Belangrijk, want door ‘leeskilometers’ word je beter in taal. Zo nemen de leesvaardigheid en woordenschat toe, zeker als de kinderen ook nog met elkaar en de schrijver over de gelezen boeken praten.

Wilt u meer gesprekken met uw leerlingen over taal en literatuur? Daarvoor is een schrijversbezoek een uitstekende vorm. Een schrijversbezoek blijkt heel inspirerend: maar liefst driekwart van de leerlingen wil door het schrijversbezoek vaker over boeken praten. 

Een goede voorbereiding versterkt het effect
De Schrijverscentrale heeft de educatieve ondersteuning rond het schrijversbezoek uitgebreid. Als u een schrijver voor de basisschool boekt, ontvangt u van ons de Toolkit Schrijversbezoeken. Daarin staan praktische tips over de voorbereiding, zoals het regelen van genoeg boeken en het betrekken van de ouders zodat de kinderen ook thuis over de schrijver en boeken zullen praten. Ook bevat de Toolkit lestips over voorlezen en interactieve taalactiviteiten om met elkaar in gesprek te gaan over boeken, zoals boekenspeeddates, “Covers kijken” en de “Boekenkring”. In de les 'Op onderzoek' verzamelen de leerlingen de beste vragen die ze tijdens het bezoek aan de schrijver gaan stellen. In onze online lesbrief “De Nieuwsgierige schrijver” ervaren de kinderen hoe het is om als een echte schrijver te researchen en te schrijven. Die ervaring leidt zeker tot een boeiende dialoog met de ‘echte schrijver’!