Kennis en Inspiratie - Scholen - Organisaties - Auteurs 14-07-2021 | Door Redactie

Zeven tips voor burgerschapsvorming: kinderboeken over SAMEN

Zeven tips voor burgerschapsvorming: kinderboeken over SAMEN

Wat kunnen mensen voor elkaar betekenen? Kun je als kind ook “het verschil maken” voor iemand anders? Worden mensen vanzelf een groep of moet je daar iets voor doen? Hoe gaat dat, samen leren leven, wonen en spelen?

De Schrijverscentrale geeft zeven tips rondom het burgerschapsthema SAMEN, voor alle groepen van het basisonderwijs. Deze schrijvers en illustratoren kun je allemaal uitnodigen voor een bezoek!

Meer weten? Klik op de links van de schrijvers of illustratoren om meer te zien over hun boeken en bezoeken. Kijk ook op onze speciale pagina over burgerschapsvorming met informatie en tips.

 

Kom erbij!

Milja Praagman
Groep 1-2

Kom erbij! ken je misschien wel. Dit was in 2018 het Prentenboek van de Kinderboekenweek. Kit en Pelle gaan spelen in het park. Maar vandaag staat daar ineens iets wat er gisteren nog niet was. Wat is dat? Even uitproberen, zegt Kit. Pelle, kom erbij! En het blijft niet bij Pelle alleen..
Een vrolijk prentenboek over samen spelen en fantasie.

Een bezoek van Milja Praagman rondom Kom erbij! gaat over ruimte scheppen in je hoofd door te schrijven en te tekenen. Milja zal laten zien hoe zij dat doet, eventueel in combinatie met een interactieve workshop.

 

Altijd feest; Samen de feesten van het jaar vieren

Hans Kuyper (groep 1-4) en Janny van der Molen (groep 5-8)
Groep 1-8

In de Willemsstraat wonen allerlei soorten mensen, en die vieren allerlei soorten feesten. Alle Nederlandse jaarfeesten en hoogtijdagen uit andere culturen die ons land rijk is, komen aan bod.
Een feestelijke bundel met (voorlees)verhalen voor groepen 1-4 en 5-8. Om het hele jaar door te gebruiken.

 

De boom met het oor

Annet Schaap (auteur), Philip Hopman (illustrator)
Voorlezen aan groep 3-5

Een kleine jongen kan niet wachten om na schooltijd te vertellen wat hij die dag voor bijzonders heeft ontdekt. Maar zijn ouders zijn aan het werk en om hem heen heeft iedereen het te druk om naar de jongen te luisteren, zelfs de vogels, insecten en honden. Die vertellen wel over de allerhoogste boom van het park. In de boomstam zit een oor. Een oor dat echt luistert…
Prachtig boek over het belang van aandacht.

 

Johannes de Parkiet

Mark Haayema (auteur) en Medy Oberendorff (illustrator)
Groep 3-5

Dit boek gaat over vogels maar is uit het leven gegrepen… Mooi boek om op een onnadrukkelijke manier het thema “nieuwkomers” aan bod te laten komen.
De baas van Johannes de parkiet heeft een nieuw, ruim verblijf voor hem gemaakt. Prachtig vindt Johannes het. Maar dan komen er nieuwe vogels ‘zijn’ volière bewonen. Johannes vindt het allemaal maar niks! Zal hij hier ook aan kunnen wennen of is een vriendschap met deze vreemde vogels onmogelijk?

Schrijver Mark Haayema vertelt en leest voor en opent een gesprek over het wennen aan het vreemde. Een voorleesconcert met fluitiste Annemieke Hereijgers is ook mogelijk, in combinatie met een gesprek over het wennen aan het vreemde.

Illustrator Medy Oberendorff gaat met de kinderen een tekenopdracht doen. Onderwerp: “Wat maakt jou een vreemde vogel?’

 

Drakeneiland-serie

Lydia Rood
Groep 5-7

Geweldige vraag voor je leerlingen: wat gebeurt er als je ‘onhandelbare’ kinderen bij elkaar op een onbewoond eiland zet? Dat wordt een zootje, toch? Dit is de centrale vraag in de avontuurlijke Drakeneiland-serie. De kinderen moeten het samen maar zien te redden op het eiland... Hoe doen ze dat? En gaat dat altijd goed? In de Drakeneiland-serie komen veel burgerschapsthema’s aan bod: samen leven en werken, democratie, rechtspraak, economie, eerlijk delen. 

Tijdens haar bezoeken speelt Lydia Rood een spel- of debatverhaal met de kinderen. De kinderen stappen zelf aan land op Drakeneiland, en ondervinden ze al spelend wat het betekent om een maatschappij te runnen. Met haar spelverhalen veegt ze de grenzen uit tussen lezen en beleven.

 

Het geheim van meneer Hartjes

Simone de Jong
Groep 7-8

Mara is vaak alleen ziek thuis. Saai! Dan ontdekt ze een geheime club in haar buurt. Deze oude dames proberen eenzame, zieke of ongelukkige mensen te helpen door bij hen in te breken. Ze veranderen kleine dingen en maken daarmee het leven van de bewoners aangenamer. Mara wil maar één ding: ook lid van de club worden…
Een hartveroverend en avontuurlijk boek. Inbreken kun je jouw leerlingen natuurlijk niet aanraden. Wel kun je ze laten zien dat je ook met iets kleins iemand wat gelukkiger kunt maken. 

Simone de Jong praat tijdens haar schrijversbezoek met de kinderen over eenzaamheid en verwaarlozing in de wijk. Inspireert de club die eenzame en zieke mensen stiekem helpt? Zouden de kinderen dat ook kunnen doen? Ook het tweede boek in deze serie kan aan bod komen, over meer groen in de buurt zodat de biodiversiteit toeneemt en het water beter weg kan.

 

Portiek Zeezicht

Annejan Mieras (auteur)
Groep 7-8

Fenna woont met haar moeder in een portiekflat. Haar vader zit in hun oude huis in de polder vooral gevoelig te zijn. Dus Fenna moet het hier maar zien te redden. Gelukkig zijn er de mensen van de portiek: de nieuwsgierige zussen Bakker, de studenten, de begrafenisondernemer, de Poolse Janek, verhuizer Sjaak, de kleurrijke tante Afiba en sinds kort de mysterieuze Benedict. Met zulke buren valt genoeg te beleven!
Een boeiend, verrassend boek over de kunst van het leren kennen en samenleven met heel verschillende mensen.

Tijdens een gastles vertelt Annejan Mieras over de ongemakken in Portiek Zeezicht. Kunnen de leerlingen in groepjes oplossingen verzinnen voor een nieuw wonderlijk probleem in de flat? Wat vraagt dat van de bewoners en wat levert het (extra) op? De leerlingen presenteren de opbrengsten aan elkaar.